woensdag 6 maart 2013

Helder


Woensdag 6 maart 2013

Tevreden over de gesprekken die we gisteren gehad hebben…

Op tijd werden we geholpen.
Eerst nog even bloed laten prikken op het lab..
De wachtkamer zat tjokkievol..
Gelukkig werd ik herkend op het lab en kreeg ik een VIP behandeling..

Manlief was inmiddels gearriveerd en nadat we elkaar hadden herkend in de hal,
gingen we samen richting de vertrouwde afdeling.
Helaas was de afspraak op het oncologische gedeelte..
dus liepen we gezellig weer terug..
Nog net niet snelwandelend maar behoorlijk de pas erin..
En dat op nieuwe hakken..

Vriendelijk werden we in een zonovergoten wachtkamer gezet en kregen we nog net geen koffie..
Enige tijd later kwam daar dr vd Elst binnen, 
vriendelijk glimlachend zoals altijd..
Hij begon te vertellen dat hij dacht dat we de uitslag al van de MRI gehad hadden..
Dat had hij gelezen..

Hij vertelde dat er toch weer wat op de MRI gezien was, 
maar dan links..
Na overleg, dat er geweest was, bleek het uiteindelijk toch niks te zijn..
Ik keek naar mijn grote schat en ik merkte dat we hetzelfde dachten..
Bevestiging in onze keus..
Deze onzekerheid dus nooit meer..

Ik vertelde dat we een keus hadden gemaakt en dat we hier allebei achter staan.
Volledige borstamputatie met, of een tissue expander of  siliconen..
Afhankelijk of er eventueel bestraald moet gaan worden..

Hij dacht,
er moet natuurlijk nog wel overlegd worden met de bestralingsarts,
dat er niet meer bestraald hoeft te worden als er een volledige amputatie gaat plaatsvinden..
Dat valt weer mee, dachten we..

Ook wordt de keus of er gekozen gaat worden voor een tissue expander(waterzak) of siliconen waarschijnlijk pas op de ok tafel beslist.
Dit heeft te maken met de kwaliteit van de huid..
Maar..
dat kan dr Christiano jullie natuurlijk allemaal beter uitleggen.
Met deze arts hebben we over 2 weken een uitgebreid gesprek..

Omdat er borstkanker in je rechterborst zit, kan de tepel rechts niet bespaard blijven.
Dit omdat de tepel onderdeel is van de borst..
De linkertepel kan wel bespaard blijven..

Tsja..
Gezellig met 1 tepel door het leven zie ik natuurlijk ook niet zitten.
Of geen,
of misschien  de mogelijkheid om van twee 1 te maken..

Dat zijn Plastisch Chirurg vragen en daar kunnen we nog even over nadenken.
Natuurlijk is er ook altijd de mogelijkheid voor een tatoeage..
tzt..
dat gebeurd in een ziekenhuis en niet bij tattoo Henk..
Ik weet niet of dat binnen het Spaarne kan..
weer een vraagje..

Mijn klieren blijven zitten en de protheses worden achter de borstspier geplaatst..
Tijdens de ok,
die ongeveer 4 uur duurt, krijg ik iig een catheter.
Na ok heb ik drains, die, als ze niet meer produceren, verwijderd zullen worden..
Afh van de drainproductie, zal dit gaan gebeuren.
Meestal zijn patiënten een dag of 2 a 3 in het Ziekenhuis.

Pijn? 
Ben ik vergeten te vragen..

Rondom de tepel wordt een incisie gemaakt,
met een sneetje van een aantal centimeter,
die dan licht schuin naar beneden gemaakt wordt.
Dan wordt het borstweefsel verwijderd,
natuurlijk opgestuurd naar de path. An.
Dan gaat de Pl. Ch. aan het werk..

Fijn dat zo’n ok gelijktijdig kan..

Prettig gesproken..
Helder..
Al mijn argumenten, die ik opgeschreven had,
zijn niet nodig geweest om te vertellen..
Fijn..

Er wordt een afspraak gemaakt om de ok in te plannen..
Ws 18 april..

Kan ik nog even fysiek aansterken..

Moppie en ik zijn opgelucht..

Na een tijdje, met een kopje koffie erbij,
worden we ontvangen door dr Griffioen.

We bespreken een boel..
Hebben het over hormoonbehandeling..
Waar ik na ok aan ga beginnen.
Ik moet zelf even contact opnemen na, ongeveer een maandje, na ok.

Ik krijg nog even te horen dat de opvliegers na het starten hiervan erger zullen gaan worden.
Gezellig..
Ik heb ze nu ook nog regelmatig..
Vooral na kruidig eten..
Chinees eten is hel,
heb ik ontdekt,
in het weekendje weg..

Ik heb me verder nog niet echt verdiept in de Tamoxifen..
ga ik de komende tijd ook maar eens doen..
Guttemegut..
Wat ben ik bezig met mezelf..
Sooooo  not like me…

Bloed gaat onderzocht worden of ik misschien drager van het gen BRCA heb..
Goed om te weten, ook voor Linde..

Veel bebabbeld..

Grafiekje bekeken wat mijn overlevingskansen zijn..
Voorlopig ga ik nog even mee! ;-)

Vergeten te vragen hoe mijn lab was..

Tumor is geslonken naar 1,3 cm..
Als ik af en toe voel, voelt hij als een beurs gevalletje..
Soms doet hij een beetje pijn..
Het wordt tijd om definitief afscheid te nemen..
Ik ben er klaar voor!

Ook dit was weer een bijzonder open en helder gesprek..
We zijn tevreden, meer dan..

Moppie gaat weer aan het werk,
ik klets met tante Han en later met Chan en met mijn moeder..
Mijn schone moeder spreek ik ook..
Helaas zijn zij bevangen door het Belgenvirus..
Van boven en onder..
Gelukkig is er hier, bij fam Weltevree,” nog” niks aan het handje..
Houden zo…

Genoeg gekletst..

Ik ging even lekker op de bank,
Nadenken over vandaag..
Moppie komt tegen tienen thuis,
Hij was even gezellig naar zijn zusje..
Waar ik overigens een pracht van een foto van kreeg!
Bedankt!

Fijne dag!

Ik ben kindloos..
Heurlijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten